FANTIC 2024 RACING ENDURO XE 300

ITALIALAISSYDÄN SYKKII JÄLLEEN: TÄSSÄ ON XE 300 2T.

Kauan odotettu XE300 2T on tänään kaikkien saatavilla. Pyörä joka on varustettu uudella tehokkaalla Minarelli Euro5 -moottorilla, ruiskutuksella ja sähkökäynnistyksellä. Tällä pyörällä nuori ruotsalainen Albin Norrbin on jo voittanut Junior2 -maailmanmestaruuden.

TINKIMÄTÖN SUORITUSKYKY

XE300 on moottoripyörä, joka on omistettu tinkimättömälle suorituskyvylle markkinoiden suorituskykyisimmän 300cc-moottorin ansiosta. Fanticin Racing-malliston ensimmäisen moottorin kehitti, testasi ja valmisti Italiassa Motori Minarelli, jonka Fantic osti vuonna 2020 Yamaha Motor Europelta. Kompakti, teknologinen ja erittäin suorituskykyinen moottori, joka takaa suuren tehon, mutta tasaisen ja täyden vääntökäyrän kaikilla nopeuksilla.

ELEKTRONISEN KAKSOISSUUTTIMEN RUISKUTUSJÄRJESTELMÄ

Tämän jalokiven sisällä oleva tekniikka takaa sen loistavan suorituskyvyn, ennen kaikkea elektronisen kaksoissuuttimen ruiskutusjärjestelmän ansiosta, joka takaa erinomaisen säännöllisen toiminnan ja E5 Plus -vaatimustenmukaisuuden. Pakoventtiili on elektroninen, mikä mahdollistaa täyden ja voimakkaan vääntökäyrän kaikilla nopeuksilla. Minarellin suunnittelema sähkökäynnistin takaa välittömän käynnistyksen kaikissa olosuhteissa. Hydraulinen kytkin takaa tarkkuuden ja minimaalisen vipuvaikutuksen.

ELEKTRONISEN KAKSOISSUUTTIMEN RUISKUTUSJÄRJESTELMÄ

Tämän jalokiven sisällä oleva tekniikka takaa sen loistavan suorituskyvyn, ennen kaikkea elektronisen kaksoissuuttimen ruiskutusjärjestelmän ansiosta, joka takaa erinomaisen säännöllisen toiminnan ja E5 Plus -vaatimustenmukaisuuden. Pakoventtiili on elektroninen, mikä mahdollistaa täyden ja voimakkaan vääntökäyrän kaikilla nopeuksilla. Minarellin suunnittelema sähkökäynnistin takaa välittömän käynnistyksen kaikissa olosuhteissa. Hydraulinen kytkin takaa tarkkuuden ja minimaalisen vipuvaikutuksen.

XE300

ALUMIINIRUNKO, JOSSA PUOLIKSI KAKSOISTELINE

XE300 eroaa kaikista markkinoilla olevista kilpailijoista. Se on ainoa 300 2T, joka on kehitetty hienon alumiinirungon ympärille, jossa on puoliksi kaksoisteline, joka takaa parhaan mahdollisen jäykkyyden ja keveyden suhteen. Muiden enduromalliston sisarusten tapaan se vahvistaa Kayaba-jousituksen 48 mm:n SSS-haarukalla, joka on jo vuosia ollut vertailukohta off road maailmassa. Kyseessä on siis erittäin ketterä moottoripyörä, jonka käsittelyominaisuudet ovat luokassaan vertaansa vailla.

MONITASOINEN VEDONHALLINTAJÄRJESTELMÄ

Kaksitahtimoottorin räjähtävyyttä hallitaan myös ensiluokkaisella elektroniikalla, ennen kaikkea monitasoisella vedonhallintajärjestelmällä, joka sopii täydellisesti erilaisiin olosuhteisiin ja huippuluokan kaksoiskäyttökytkimellä. Syvällinen tutkimus on varattu myös ohjaustangon kytkimien ja painikkeiden asentoihin, mikä mahdollistaa suuren toiminnallisuuden pienellä tilalla ja minimaalisella muotoilulla. Konfiguraatio-LEDit, monitasoinen Traction control -asetus ja kaksoiskarttakytkin on sijoitettu vasemmalle ja oikealla puolella on vain klassinen tappo-kytkin.

XE300
XE300

MONITASOINEN VEDONHALLINTAJÄRJESTELMÄ

Kaksitahtimoottorin räjähtävyyttä hallitaan myös ensiluokkaisella elektroniikalla, ennen kaikkea monitasoisella vedonhallintajärjestelmällä, joka sopii täydellisesti erilaisiin olosuhteisiin ja huippuluokan kaksoiskäyttökytkimellä. Syvällinen tutkimus on varattu myös ohjaustangon kytkimien ja painikkeiden asentoihin, mikä mahdollistaa suuren toiminnallisuuden pienellä tilalla ja minimaalisella muotoilulla. Konfiguraatio-LEDit, monitasoinen Traction control -asetus ja kaksoiskarttakytkin on sijoitettu vasemmalle ja oikealla puolella on vain klassinen tappo-kytkin.

HELPPO HUOLTAA

Myös huototoimet on tehty mahdollisimman helpoiksi, sillä ilmansuodattimeen pääsee suoraan käsiksi. Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä on Fanticin testiryhmän tutkimat ergonomiset näkökohdat, joissa on minimaaliset mitat ja massojen maksimaalinen keskittäminen. Öljy- ja bensiinisäiliö on integroitu, katteet ovat kapeat ja ergonomiset, taka-akseli on suunniteltu täysin uudelleen Fanticin muihin 2-tahtisiin offroad-malleihin verrattuna, mikä takaa tilaa monille useammille komponenteille, mutta säilyttää samat kokonaismitat.

MOOTTORI

Type: Single-cylinder 2-strokes wtih intake reed valve and electronically controlled exhaust valve Displacement: 292,9 cc
Injection system: indirect with double injector
Bore: 72.0 mm Stroke: 72.0 mm
Compression ratio: 11,5 : 1
Starting system: electric starter
Lubrication system: separate oil mixer
Trasmission: 5-speed
Clutch: Wet, multiple-disc with hydraulic system (STM actuator –BREMBO pump)

ALUSTA

Frame type: Aluminum semi double cradle
Caster angle: 27.7°
Trail: 122 mm
Rear frame: Alluminum
Swingarm: Aluminum with variable section and progressive link
Rims: 21×1.60 – 19×2.15
Tyres: 90/90×21 – 140/80×18
Brakes: Hydraulic disc ø270mm – Hydraulic disc ø240mm
Front suspension: KYB ø48 mm, fully adjustable, wheel travel 300 mm
Rear suspension: KYB, fully adjustable, wheel travel 315 mm

MITAT

Length: 2200 mm width: 825 mm
Seat height: 970 mm
Wheelbase: 1485 mm
weight (no fuel – all liquids): 107kg
Fuel tank capacity: 9.0 l Engine oil quantity: 0.8 l

ELECTRONIC PACKAGE:

double engine map switch on handlebar: hard/soft
Traction control: multilevel
Rear and front lights: full Led
Battery: lithium